Ποιο είναι το καλό και ποιο το κακό σενάριο εν μέσω πανδημίας για τον τουρισμό;
Όταν τελειώσει αυτός ο παγκόσμιος εφιάλτης, πόσο γρήγορα μπορεί να αρχίσει η ανάκαμψη και ποιος θα είναι κερδισμένος σ’ αυτή τη μάχη οικονομικής επιβίωσης;
Ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ξενοδοχείων Ηρακλκείου Αλέξανδρος Αγγελόπουλος μιλά στην “Π” για το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται στην μετά – covid19 εποχή.
– Ποιο είναι το καλύτερο και ποιο το χειρότερο σενάριο για τη φετινή τουριστική σεζόν στην Ελλάδα και ειδικότερα στην Κρήτη;
-Κάθε μέρα που περνάει επανεξετάζουμε τη στάση μας, τις εκτιμήσεις μας και ενδεχομένως για πρώτη φορά να βάζουμε στο τραπέζι και την ύπαρξή μας. Δεν μιλάμε πια για μία σεζόν που μετράται σε μήνες λειτουργίας, αλλά για μία σεζόν που θα κριθεί στην ικανότητα του κάθε ξενοδόχου να διαχειριστεί την όποια ροή επισκεπτών θα έχει για όποιο διάστημα θα την έχει.
Το καλό σενάριο θα ήταν να προκύψει θετικό οικονομικό αποτέλεσμα ακόμα και από τη μικρότερη δυνατή σεζόν ώστε να μεταβούμε στο 2021 με οπλοστάσιο γεμάτο. Να είναι δηλαδή το 2020 ως μη γενόμενο.
Το κακό σενάριο είναι να μη στηριχθεί ο κλάδος, να πληγεί η απασχόληση στην Ελλάδα που στηρίζεται στο 37% στον κλάδο μας, να κλονιστεί το οικοδόμημα της οικονομίας της φιλοξενίας και να δούμε άλλη μία μακρά ύφεση οικονομική της οποίας την έξοδο δεν μπορώ να προβλέψω.
– Τι πρωτοβουλίες μπορούμε να πάρουμε στη χώρα μας για πετύχουμε γρήγορη ανάκαμψη, όταν τελειώσει ο εφιάλτης της πανδημίας;
– Παρά το γεγονός ότι τα ως σήμερα μέτρα είναι στη σωστή κατεύθυνση, περιορίζονται από τις δυνατότητες που έχουν οι κυβερνώντες, αλλά και την πίεση χρόνου που υφίσταται το σύνολο της Ευρώπης, αφενός για την αντιμετώπιση της κρίσης υγείας, αφετέρου για την προστασία της επιχειρηματικότητας της εργασίας και της ευρύτερης κοινωνικής συνοχής.
Απαιτείται άμεση στροφή της Ευρώπης για τη στήριξη της απασχόλησης, ενώ ειδικά για τον κλάδο μας, που είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, πρέπει κυβέρνηση και τραπεζικό σύστημα να συνεργαστούν, ειδάλλως τα ήδη αυξημένα κόκκινα δάνεια θα γίνουν ανυπόφορα και θα πλήξουν με τρόπο καταλυτικό όλη την αλυσίδα της οικονομίας της φιλοξενίας.
Παραδείγματα όπως ψαράδες να πετάνε τα ψάρια τους και αγρότες να μην μαζεύουν τη σοδειά τους θα γίνουν μία πληγή για την οποία δεν θα υπάρξει γιατρειά. Ο χρόνος για την ενίσχυση της ρευστότητας και τη διαχείριση της σημερινής κρίσης στις επιχειρήσεις είναι τώρα.
– Ποια πιστεύετε ότι θα είναι η ψυχολογία του κόσμου όσον αφορά στις διακοπές και τα ταξίδια τους επόμενους μήνες;
– Κανείς δεν μπορεί να ξέρει αν με το τέλος της κρίσης υγείας ο κόσμος θα έχει άμεσα τη διάθεση να ταξιδέψει. Εσείς θα μπαίνετε σε αεροπλάνο; Είναι βέβαιο πάντως ότι και οι αεροπορικές και οι τουρ οπερέιτορ, αλλά και τα ξενοδοχεία θα έχουν σοβαρές προκλήσεις, ανεξάρτητα από τη ζήτηση. Με τα σημερινά δεδομένα, οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν θα έχουν τα χρήματα για να ανοίξουν.
“Ακόμη κι αν θέλει ο κόσμος να ταξιδέψει, είναι αμφίβολο αν θα μπορεί”
– Και πόσοι θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να πάνε τελικά διακοπές;
-Εκτός από τις επιχειρήσεις που θα έχουν οικονομική δυστοκία, και οι πελάτες είναι αμφίβολο αν θα έχουν πλέον την οικονομική άνεση να ταξιδέψουν. Είναι ένα από αυτά που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι από το 2021 θα έχουμε εξομάλυνση και όχι από φέτος.
– Σε παγκόσμιο επίπεδο οι ειδικοί του τουρισμού πότε εκτιμούν ότι θα αρχίσει η ανάκαμψη; Είναι κάτι που θα συμβεί με γρήγορους ή με αργούς ρυθμούς;
-Η κοινότητα των επιχειρήσεων τουρισμού και φιλοξενίας σε όλο τον πλανήτη μετράει τις απώλειες σε επίπεδα εκατοντάδων δισεκατομμυρίων επισημαίνοντας ότι ο τουρισμός αποτελεί τη μεγαλύτερη σε εύρος οικονομία στην Ευρώπη. Τούτου δεδομένου, στις χώρες του εξωτερικού ήδη δαπανώνται τεράστια ποσά από τις κυβερνήσεις για τη στήριξη των επιχειρήσεων τουρισμού και φιλοξενίας.
Πρόσφατο παράδειγμα το 1,8 δισεκατομμύρια που δόθηκε βοήθεια στην TUI. Ας μη γελιόμαστε, οι χώρες που εξαρτώνται από τον τουρισμό καθημερινά δαπανούν τεράστια ποσά για να στηρίξουν τον τουρισμό τους. Ενδεικτικά η Ισπανία που εξαρτάται σε ποσοστό πολύ υψηλό από την οικονομία της φιλοξενίας, δαπάνησε 100 δισεκατομμύρια για τη στήριξή της.
– Ποιοι θα είναι οι κερδισμένοι μετά το τέλος της πανδημίας σε αυτό το έντονα ανταγωνιστικό τουριστικό περιβάλλον;
-Όπως σε όλες τις μεγάλες κρίσεις, στο τραπέζι θα μπουν και θέματα ηθικής, αφού την αδυναμία κάποιων θα κοιτάξουν να την εκμεταλλευτούν κάποιοι άλλοι. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να προστατευτούν οι υγιείς επιχειρήσεις, όπως είναι και εξαιρετικά σημαντικό να σταθούν όλοι στο ύψος των περιστάσεων, αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερη δυναμική του κλάδου, τη διασπορά του σε όλη την επικράτεια, τα μεγέθη των επιχειρήσεων πού όμως αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου κοινωνικού επιχειρείν – γιατί ως τέτοιο πρέπει να αναγνωρίζεται το προφίλ των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της χώρας.
Ας μη γελιόμαστε, κερδισμένη θα βγει η Ελλάδα όταν αντιμετωπίσει ρεαλιστικά την πρόκληση των καιρών. Δεν είμαστε μία βιομηχανική χώρα, αλλά μία χώρα υπηρεσιών, ένα πατριωτικό αίσθημα και υψηλή ευφυΐα και τεχνολογικό υπόβαθρο.
Πρέπει να αξιοποιηθούν τα εθνικά κεφάλαια και να μην θυσιαστεί η κοινωνική συνοχή. Στο πρόσφατο παρελθόν διχαστικές πολιτικές και πολιτικές αισχροκέρδειας κόντεψαν να μας καταστρέψουν. Το ζητούμενο λοιπόν δεν είναι πού θα σταθούμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αλλά πόσο ισχυροί θα είμαστε στο διαμορφωμένο νέο περιβάλλον.