Αεροδρόμιο Ηρακλείου

Με αποικιοκρατικούς όρους, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ανοίγει την κάνουλα της χρηματοδότησης του αεροδρομίου Καστελλίου, ξεκαθαρίζοντας ότι για να διαθέσει το ποσό των 180 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στην κάλυψη της εθνικής συμμετοχής  θα δεσμεύσει την έκταση – «φιλέτο» του σημερινού αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκη” στη Ν.Αλιναρνασσό.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων  διαθέτει τα χρήματα αυτά, με απαράβατο όρο ότι θα κρατήσει για λογαριασμό της, την έκταση των 3.000 στρεμμάτων που καταλαμβάνει σήμερα το αεροδρόμιο στη Νέα Αλικαρνασσό, την οποία θεωρεί όχι μόνο αναπόσπαστο όρο του δανείου, αλλά ξεκαθαρίζει ότι διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα να αποφασίσει για τη μελλοντική εικόνα που θα αποκτήσει η περιοχή.

Είναι άλλωστε χαρακτηριστική η δήλωση του κ. Andrew McDowell, αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ο οποίος τόνισε με νόημα:  “… Η ΕΤΕπ χαιρετίζει τη δέσμευση που έχει αναληφθεί για ανάπλαση της περιοχής του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου, από την οποία θα προκύψουν οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη. Αυτή η ανάπλαση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου μας”.

Η εξέλιξη αυτή, που ουσιαστικά «ακρωτηριάζει» τη διοικητική, πολιτική και ηθική ευθύνη της αυτοδιοίκησης να αποφασίζει για το μέλλον του τόπου, έχει ξεσηκώσει, όπως ήταν αναμενόμενο, θύελλα αντιδράσεων αφού σε μια κορυφαία πράξη, που αφορά στην υπογραφή του νέου αεροδρομίου, εκτοπίστηκαν όλοι οι τοπικοί φορείς.

Τα «ψιλά» γράμματα της σύμβασης, που  ανοίγει «χοντρά» ζητήματα

Όπως προκύπτει, ο «διάβολος» για μία ακόμα φορά, κρύφτηκε στις «λεπτομερείς» μιας σύμβασης που πλέον έχει ξεσηκώσει έντονες αντιδράσεις από τους τοπικούς φορείς όχι μόνο επειδή δεν συμμετείχαν στην υπογραφή της, αλλά και επειδή δεν ενημερώθηκαν επαρκώς για το περιεχόμενό της, γεγονός που ασφαλώς επισείει ευθύνες και στις δύο πλευρές.

Όπως προκύπτει, η σύμβαση που υπέγραψε ο υπουργός Οικονομίας, Χρ. Σταϊκούρας, παρουσία των υπουργών Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη και Υποδομών Κ. Καραμανλή, αναφέρει ότι η ΕΤΕπ  θέτει όρο να υποθηκευτεί όλη η έκταση των 3.000μ. που σήμερα καταλαμβάνει το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», σαν αντίβαρο των χρημάτων που δανείζει στο ελληνικό Δημόσιο.

Ειδικότερα στο κείμενο της σύμβασης αναφέρεται ότι «η οικονομική βιωσιμότητα του έργου (δηλαδή του αεροδρομίου Καστελλίου) εξαρτάται από την έγκαιρη και επιτυχημένη ανάπτυξη του χώρου του σημερινού αεροδρομίου. Η Τράπεζα θέτει ως προϋπόθεση την τήρηση ενός οδικού χάρτη για την ανάπτυξη του υφιστάμενου χώρου».

Τα κυβερνητικά στελέχη που υπέγραψαν τη σχετική σύμβαση, προφανώς δεν  θεώρησαν αναγκαίο να ενημερώσουν επισήμως για το περιεχόμενο της σύμβασης τους τοπικούς παράγοντες που δηλώνουν έκπληκτοι αλλά και έντονα ενοχλημένοι,  όμως είναι φανερό ότι και εκείνοι από την πλευρά τους δεν φρόντισαν εγκαίρως να πληροφορηθούν για το τι ακριβώς περιλαμβάνει, με αποτέλεσμα να βρεθούν προ τετελεσμένων σε μια νέα πραγματικότητα που τα αλλάζει όλα.

Από την πλευρά του ο   περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτακης τονίζει ότι  “είναι ιδιαίτερα σημαντικό να  υπεγράφη αυτή η σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μια σύμβαση που θα μπορούσε να έχει υπογραφεί και πιο μπροστά. Όμως, πρέπει να πω ότι είναι αρνητικό που δεν παρευρέθηκε κάνεις φορέας της Κρήτης σε αυτή τη συνάντηση.

Δεν γίνεται βουλευτές του νησιού (όλων των κομμάτων), η Περιφέρεια και οι Δήμοι να μην προσκαλούνται σε αυτή τη συνάντηση. Το έργο αυτό δεν είναι κανενός κόμματος! Είναι ένα έργο των πολιτών της Κρήτης, για την ανάπτυξη της Κρήτης!“.

Ο ίδιος πρόσθεσε δεικτικά ότι είναι ιδιαίτερα αρνητικό το γεγονός ότι σχεδιάζεται η αξιοποίηση του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκη” χωρίς να γνωρίζει ούτε ο Δήμος Ηρακλείου ούτε η Περιφέρεια ποιος είναι αυτός ο σχεδιασμός.

Ο περιφερειάρχης Κρήτης υπενθύμισε επίσης ότι “πριν από τέσσερα χρόνια, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ανέφερε ότι δεν μπορεί να γίνει το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” ένα νέο Ελληνικό.

Άρα, πρέπει να αξιοποιηθεί. Ωστόσο, από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει το παραμικρό. Εμείς ούτε γνωρίζουμε ποιοι είναι οι σχεδιασμοί του Υπουργείου”.

Ο κ. Αρναουτακης σημείωσε ότι, “εμείς αυτό που ζητούμε από την εκάστοτε ηγεσία είναι οποιοσδήποτε προγραμματισμός που γίνεται για έργα στην Κρήτη να γίνεται παρουσία κι εν γνώσει φορέων του νησιού!

Εγώ διαχρονικά ενημερώνομαι μόνο όταν πάω στην Αθήνα και βρίσκω υπηρεσιακούς παράγοντες, πολλές φορές και τους γενικούς γραμματείς ή και τον εκάστοτε υπουργό. Αυτό δεν είναι σοβαρό. Αυτό που χρειάζεται είναι να μας καλούν και να κάνουμε μαζί τον σχεδιασμό.

Έχουμε όλη την καλή και θετική διάθεση να γίνουν κάποια πράγματα στο νησί”.

Λαμπρινός: “Ο Δήμος θα εκπονήσει ειδικό  χωρικό σχέδιο”

Άμεσα αντέδρασε ο δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός, ο οποίος βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή με τον περιφερειάρχη και τοπικούς παράγοντες μετά τη «νάρκη» που έσκασε με την υπογραφή της σύμβασης εκφράζοντας καταρχήν την έκπληξη και την απορία του για τη σοβαρή παράλειψη της έλλειψης ενημέρωσης σε ένα τόσο σοβαρό και κρίσιμο θέμα.

Όπως είπε, «δεν έχουμε ουδεμία σχετική ενημέρωση μέχρι στιγμής, από τα αρμόδια Υπουργεία ή οποιαδήποτε άλλη αρχή.

Θέλω να πιστεύω ότι πρόκειται για μια παράλειψη που σύντομα θα διορθωθεί. Εμείς, ως Δήμος Ηρακλείου, θα προχωρήσουμε το προσεχές διάστημα στη διαδικασία για την ανάθεση της εκπόνησης ειδικού χωρικού σχεδίου  που θα αφορά σε ολόκληρη τη Δημοτική Ενότητα της Νέας Αλικαρνασσού και θα περιλαμβάνει και την έκταση του σημερινού αεροδρομίου.

Θεωρώ αυτονόητο ότι η Τοπική  Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει λόγο για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση ενός χώρου πολύ σημαντικού  για τον Δήμο Ηρακλείου».

Παράλληλα σημείωσε ότι θα επιδιώξει εξηγήσεις, για την πολιτική διαχείριση που επιλέχθηκε, αλλά και για το τι θα γίνει από εδώ και πέρα μετά την υπογραφή της σύμβασης και τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται σε μια ζωτικής σημασίας περιοχή για τη λειτουργία του Δήμου Ηρακλείου.