Εδώ στο Ηράκλειο κυκλοφορεί η φήμη ότι τον ΒΟΑΚ τον έφτιαξε η Χούντα. Σας στέλνω την πρώτη σελίδα ενός λογαριασμού του Μελετητή Μαυροκουκουλάκη όπου φαίνεται ότι η σύμβαση εκπόνησης της Μελέτης του ΒΟΑΚ υπογράφηκε την 23-1-1964 και αφορά το τμήμα από το Γενή Γκαβέ (Δαφνέδες) έως το Ηράκλειο.
Με τη Μελέτη αυτή κατασκευάσαμε τον ΒΟΑΚ εμείς που δουλέψαμε εκεί τότε. Η σύμβαση Ρέθυμνο -Δαφνέδες στους Μελετητές Λαϊνάκη -Ραζή, είχε υπογραφεί την ίδια ημερομηνία και η σύμβαση Χανιά – Ρέθυμνο το 1963 πριν τα Χριστούγεννα. Τότε ήταν κυβέρνηση η Ενωση Κέντρου που μόλις βγήκε στην εξουσία Οκτώβριο του 1963 έτρεξε να κάνει την Εθνική Οδό “Πλάτανος-Καστέλι-Χανιά-Ηράκλειο-Άγιος Νικόλαος-Σητεία”.
Φυσικά λόγω Μητσοτάκη η κατασκευή ξεκίνησε από τα Χανιά και οι πρώτες εργολαβίες ανατέθηκαν στην Εταιρεία Ατλας με εργοταξιάρχη τον Φώτη Πολάτο Χανιά – Σούδα και σε άλλες εταιρείες, Ιόνιος, ΤΕΓΚ και ΞΕΚΤΕ τα τμήματα Σούδα – Νιό Χωριό, Νιό Χωριό – Γεωργιούπολη και Μουσέλα -Ρέθυμνο. Τα τμήματα αυτά είχαν σχεδόν τελειώσει το 1967 και το 1968 όπως θυμάμαι έγιναν τα ασφαλτικά και δόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα αυτό, Χανιά -Ρέθυμνο
Η δημοπράτηση κατασκευής του ΒΟΑΚ στα τμήματα Σταυρωμένος –Μπαλή και Μπαλή – Φόδελε έγινε την 21-3-1967. Μειοδότες ήσαν στο Τμήμα Σταυρωμένος – Μπαλή η Εταιρεία ΞΕΚΤΕ και στο Τμήμα Μπαλή -Φόδελε ο Σκαπανεύς. Έναν μήνα μετά ήλθε η Χούντα που καθυστέρησε και δεν υπέγραψε την ανάθεση άμεσα, αλλά 14 μήνες μετά, το επόμενο έτος την 20-5-1968. Διατηρώ ακόμη αρχείο για όποιον είναι δύσπιστος.
Συμπερασματικά λοιπόν τον ΒΟΑΚ τον ξεκίνησε η Ενωση Κέντρου και το τμήμα Χανιά -Ρέθυμνο λόγω Μητσοτάκη έγινε πριν να έλθει η Χούντα.
Υπόψη ότι στα Χανιά και στο Ρέθυμνο κανείς δεν λέει ότι τον ΒΟΑΚ τον έκανε η Χούντα. Μόνο στο Ηράκλειο κυκλοφορεί αυτή η άποψη λόγω του ότι οι Μπουλντόζες γύρω από το Ηράκλειο δούλεψαν τον καιρό της Χούντας και έμεινε έτσι η εντύπωση, ενώ η ιδέα να γίνει ένας δρόμος 12μ πλάτους που θα αντικαταστήση την Παλαιά Εθνική Οδό ανήκει στον Κων/νο Μητσοτάκη και στον Ανδρέα Παπανδρέου.
Υπόψη ότι η Παλαιά Εθνική οδός ξεκίνησε το 1911 με Πρωθυπουργό τον Ελευθέριο Βενιζέλο σύμφωνα με τα στοιχεία, που έχει το αρχείο του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου ότι δηλαδή η Λεωφόρος Ικάρου ξεκίνησε το 1911.