Ο κ. Μαραβελάκης και η πρώτη δοκιμή που έγινε σε συνεργασία με τον Παναθηναϊκό ΑμεΑ
Η πρώτη δοκιμή έγινε σε συνεργασία με τον Παναθηναϊκό ΑμεΑ
Η πρώτη δοκιμή έγινε σε συνεργασία με τον Παναθηναϊκό ΑμεΑ

Ο αγώνας κρίνεται στον πόντο και μένουν δευτερόλεπτα για την εκπνοή του, το σουτ για το τρίποντο, αν και ριψοκίνδυνη κίνηση, βρίσκει στόχο, ο διαιτητής σφυρίζει τη λήξη και ένας τυφλός οπαδός πανηγυρίζει στις κερκίδες…

Και όμως, αυτή η εικόνα δεν απέχει από την πραγματικότητα αφού, πλέον, οι φίλαθλοι με προβλήματα όρασης και όσοι έχουν χάσει κατά 100% το φως τους, έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν έναν αγώνα μπάσκετ σε πραγματικό χρόνο.

Ο αναπληρωτής καθηγητής του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, επικεφαλής του εργαστηρίου Σχεδιομελέτης και Κατεργασιών, κ. Μανώλης Μαραβελάκης
Ο κ. Μαραβελάκης αναφέρει πως στόχος είναι να έχουν πρόσβαση στα γήπεδα οι τυφλοί φίλαθλοι

Ο αναπληρωτής καθηγητής του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, επικεφαλής του εργαστηρίου Σχεδιομελέτης και Κατεργασιών, κ. Μανώλης Μαραβελάκης, σχεδίασε μία απτική αναπαράσταση γηπέδου καλαθοσφαίρισης, ένα τρισδιάστατο (3D) μοντέλο, που μπορούν να χρησιμοποιήσουν τυφλοί φίλαθλοι την ώρα του αγώνα μπάσκετ.

Μέχρι σήμερα, έχουν γίνει δύο δοκιμές που κρίθηκαν ιδιαίτερα πετυχημένες, σε συνεργασία με τον τυφλό φίλαθλο του Παναθηναϊκού, κ. Τάκη Αλεξανδράκη, τον Παναθηναϊκό ΑμεΑ και τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης – Sparti TechLab.

Η αρχή έγινε την Κυριακή 27 Οκτωβρίου στον αγώνα με αμαξίδιο Παναθηναϊκός – ΠΑΣΚΑ, ενώ ακολούθησε ο αγώνας του Παναθηναϊκού με την Αναντολού Εφές την περασμένη Πέμπτη 31 Οκτωβρίου.

«Πρόκειται για μια ιδέα σχετικά απλή στην υλοποίησή της, αλλά είχε μεγάλο αντίκτυπο στα άτομα με προβλήματα όρασης, όπως τον κ. Αλεξανδράκη , τον οποίο γνωρίζω αρκετά χρόνια», αναφέρει ο κ. Μαραβελάκης.

Ο κ. Τάκης Αλεξανδράκης, τυφλός από τα 15 του, έζησε τον αγώνα κατά 85%
Ο κ. Τάκης Αλεξανδράκης, τυφλός από τα 15 του, έζησε τον αγώνα κατά 85%

Ουσιαστικά, είναι μία ταμπλέτα 3d , με ανάγλυφη εκτύπωση, όπου αποτυπώνεται η γεωγραφία του γηπέδου. Ο φίλαθλος μπορεί να «περιηγείται» με τα δάκτυλά του στην ταμπλέτα και ταυτόχρονα με την περιγραφή του τι συμβαίνει από έναν ειδικό συνεργάτη μπορεί να παρακολουθήσει τον αγώνα με πιο έντονα συναισθήματα.

Οι δύο δοκιμές έχουν γίνει από το νομικό, κ. Αλεξανδράκη, ο οποίος δήλωσε πως έζησε τον αγώνα σε ποσοστό 85%. Ο ίδιος έχασε την όρασή του σε ηλικία 15 χρόνων, είχε, δηλαδή, εικόνα του πώς είναι ένα γήπεδο μπάσκετ.

«Στους μελλοντικούς μας στόχους είναι να εξελίξουμε και να βελτιώσουμε το υπάρχον μοντέλο, να εξειδικεύεται και σε εκ γενετής τυφλούς φιλάθλους αλλά να εφαρμοστεί και σε άλλο άθλημα», αναφέρει ο κ. Μαραβελάκης.

Το ποδόσφαιρο αποτελεί μία μεγαλύτερη πρόκληση στη δημιουργία ενός τρισδιάστατου μοντέλου γιατί από τη γραμμή της σέντρας ως τη γραμμή της μεγάλης περιοχής υπάρχει ένα μεγάλο κενό και θα πρέπει ο χρήστης να καταλαβαίνει σε ποια ακριβώς περιοχή του γηπέδου βρίσκεται, δεν θα πρέπει να είναι ομοιόμορφο αυτό το κενό. Ο κ. Μαραβελάκης έχει ήδη στείλει για εκτύπωση ένα πρώτο μοντέλο που αναπαριστά γήπεδο ποδοσφαίρου.

«Το όραμά μας είναι να ξεκουνήσουμε τα άτομα με προβλήματα όρασης από το σπίτι τους και να έχουν προσβασιμότητα σε αγώνες. Το όνειρό μας με τον κ. Αλεξανδράκη είναι σε όλα τα γήπεδα να υπάρχει δυνατότητα όποιος επιθυμεί να μπορεί να παρακολουθεί τους αγώνες», εξηγεί.

Όπως αναφέρει, σε γήπεδο του εξωτερικού υπάρχουν ειδικά μέρη για άτομα με προβλήματα όρασης, συσκευές εξελιγμένες που δίνουν ερεθίσματα με ειδικά γάντια , όπου μπορεί να γίνεται αυτόματη μεταφορά της ροής του γηπέδου.

Πολιτισμός και εκτός γηπέδων…

Το εργαστήριο του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. ασχολείται με θέματα τεκμηρίωσης πολιτιστικής κληρονομιάς.

Έχει πρωτοστατήσει στην ανάπλαση της αρχαίας Αθηναίας Μύρτιδας, με την ομάδα του καθηγητή, Μ. Παπαγρηγοράκη, όπως και της γυναίκας της μεσολιθικής περιόδου, Αυγής.

Σε εξέλιξη βρίσκεται η ανάπλαση της μικρής Φεραίας, Ηδύλης, ο σκελετός της οποίας βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου.

Υπάρχει, ακόμα, μία συνεργασία με τον αρχαιολογικό χώρο Δελφών, με το Πολυτεχνείο Κρήτης και τρεις εταιρείες.