Η Αναγέννηση έθεσε τις βάσεις για τη θεμελίωση της παιδαγωγικής και της διδακτικής επιστήμης. Τότε διατυπώνονται οι πρώτες θεωρίες για τη συστηματοποίηση της εκπαίδευσης.
Ο όρος «Διδακτική» απαντά στο έργο του Ρατίχιου (Ratichius, 1571-1635), αλλά καθιερώνεται από τον Πατριάρχη της ευρωπαϊκής ιδέας τον Κομένιο (Comenius, 1592-1670) και κυρίως τον Πεσταλότσι (Pestalozzi, 1746-1827), αλλιώς τον «Άγιο της Διδακτικής». Ομοίως, ο Καρτέσιος (Descartes, 1596-1650) αντιτίθεται στο σχολαστικισμό του Μεσαίωνα με όχημα τον ορθό λόγο.
Ο Καρτέσιος στο έργο του Κανόνες για την Καθοδήγηση του Πνεύματος (1628) θεμελιώνει την έννοια «Mathesis Universalis», δηλαδή το κυρίως υποθετικό μοντέλο παγκόσμιας γνώσης πάνω στη γλώσσα των μαθηματικών (τον ίδιο αιώνα ο όρος θα επανέλθει στο ομώνυμο αλλά ανολοκλήρωτο βιβλίο του Leibniz).
Κατά τον 20ο αιώνα, ο Jean Piaget ως κληρονόμος της αναγεννησιακής ευρυμάθειας και κυρίως του πνεύματος του Διαφωτισμού θα προσδιορίσει το γνωσιακό αλφαβητισμό σε τρεις άξονες τον αναγνωστικό, τον μαθηματικό και τον φυσικοεπιστημονικό αλφαβητισμό. Σήμερα προστίθεται μόνον ο ψηφιακός εγγραμματισμός ως νεότευκτος.
Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης σε συνεργασία με τον Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας και τη χρηματοδότηση του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος από το 2015 και μετά έχουν ιδρύσει το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis, δηλαδή μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου προσφέρονται εντελώς δωρεάν ακαδημαϊκά μαθήματα από εγκεκριμένους επιστήμονες και ερευνητές εντός και εκτός Ελλάδας.
Μέχρι στιγμής έχουνε προσφερθεί μαθήματα γλωσσολογίας, ιστορίας, μαθηματικών, φιλοσοφίας, φυσικής, χημείας, πληροφορικής και αστροφυσικής στα πρότυπα των MOOC’s (Massive Open Online Courses) από τους Νίκο Αβούρη, Μαρία Ευθυμίου, Βασίλειο Κάλφα, Μιχάλη Κολουντζάκη, Παύλο Κόντο, Φοίβο Παναγιωτίδη, Βάσω Παυλίδου, Θεοδόσιο Τάσιο, Κώστα Τάσση, Θεόδωρο Τομαρά, Στέφανο Τραχανά και Άγγελο Χανιώτη, όντως ένα πλήρες curriculum, που απεικονίζει μια ολιστική επισκόπηση των γνωστικών αντικειμένων υπό μελέτη και εκλαϊκευμένη μάθηση.
Η ελληνική ηλεκτρονική πλατφόρμα, μετά την παγκόσμια καινοτομία των MIT και Harvard University, ακολουθεί το modus operandi του αμερικανικού edX για να προσφέρει ένα περιβάλλον συστηματοποιημένης ακαδημαϊκής διδασκαλίας σε υπερατλαντικά πρότυπα.
Αυτή η ελληνική εναλλακτική εκδοχή Mathesis επικυρώνει στην πράξη το ουμανιστικό καθολικό του homo universalis à la Descartes.
Για περισσότερα κλικ @ mathesis.cup.gr
*Η κ. Γεωργία Τσατσάνη είναι φιλόλογος – συγκριτολόγος με μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία κι έχει επίσης διδάξει στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμινχαμ (UK)