Πολλοί ασθενείς, το 15,6%, δεν επισκέπτονται γιατρό λόγω έλλειψης χρημάτων ενώ ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 12% των πασχόντων θεωρεί ότι είναι θέλημα Θεού αν θα πάει καλά η υγεία τους ή όχι, ρωτούν άλλους ασθενείς με την ίδια πάθηση και ενημερώνονται από το ίντερνετ.
Η πανελλαδική έρευνα με θέμα: «Επικοινωνία γιατρού – ασθενούς – αλφαβητισμός στην Υγεία – Συμμετοχή των Ασθενών στη Λήψη Αποφάσεων», που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας και Αλφαβητισμού στην Υγεία την παρουσίαση των αποτελεσμάτων έκανε η επιστημονική υπεύθυνη της έρευνας Δρέφη Σίμου.
Όπως είπε μεταξύ άλλων, οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 81,4% εμπιστεύονται πάντα και συχνά το γιατρό τους, ενώ αντίστοιχα σε ποσοστό 90,1% μπορούν να μιλήσουν σε αυτόν με ειλικρίνεια για οτιδήποτε αφορά την υγεία τους. Παρόλα αυτά, σε ποσοστό 23,3% διστάζουν να μιλήσουν στο γιατρό για τον τρόπο ζωής τους και τις καθημερινές τους συνήθειες.
Σε ποσοστό 58,8% πάντα και 22,4% συχνά, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι ο γιατρός τους δεν τους διακόπτει και τους αφιερώνει χρόνο κατά την επίσκεψη, ενώ σε ποσοστό 27,3% απάντησαν ότι αποφεύγουν να κάνουν ερωτήσεις στο γιατρό τους, γιατί έχουν την αίσθηση ότι βιάζεται ή δεν έχει χρόνο. Αναφορικά με τον τρόπο που ο γιατρός επικοινωνεί και επεξηγεί στον ασθενή παραμέτρους της ασθένειας και της φαρμακευτικής αγωγής, παρατηρούμε ότι πάντα και συχνά σε ποσοστό 81,6%, εξηγεί τα αποτελέσματα των εξετάσεων, σε ποσοστό 92,9% τον τρόπο που ο ασθενής θα πρέπει να παίρνει τα φάρμακα, ενώ το ποσοστό αυτό πέφτει στο 62,4% αναφορικά με την επεξήγηση των παρενεργειών και των ανεπιθύμητων ενεργειών των φαρμάκων.
Η ίδια είπε ότι ανησυχητικό είναι το αποτέλεσμα που δείχνει ότι σε ποσοστό 15,6% οι ασθενείς δεν επισκέφθηκαν γιατρό επειδή δεν είχαν χρήματα. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, πως το 12% των πασχόντων θεωρεί ότι είναι θέλημα Θεού εάν θα πάει καλά η υγεία και η θεραπεία του, ενώ άλλοι απευθύνονται σε άλλους ασθενείς που έχουν την ίδια πάθηση και αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα συμπτώματά τους. Στόχος της μελέτης, όπως ανέφερε η κ. Σίμου, είναι η διεξοδική μελέτη των στάσεων, των αντιλήψεων και των συμπεριφορών που επηρεάζουν την επικοινωνία γιατρού- ασθενούς, τον αλφαβητισμό στην υγεία, τη συμμόρφωση στη φαρμακευτική αγωγή και τη συμμετοχή των ασθενών στη λήψη αποφάσεων.
«Η εμπιστοσύνη στο γιατρό θα πρέπει να διαφυλαχθεί και ο σεβασμός, η αξιοπρέπεια και διαφάνεια στη φροντίδα του ασθενούς να διασφαλιστούν», κατέληξε.