Οι μαθητές του Καλλιτεχνικού σκηνοθετούν για “τα πρόσωπα και τα προσωπεία της εξουσίας”
«Οργή»

Καταιγισμό ιδεών περί εξουσίας και τυραννίας προκάλεσε σε εκπαιδευτικούς και μαθητές η αφίσα της παράστασης ο “Υμπύ Βασιλιάς” από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας.

Ιστορία, Γαλλικά, Θέατρο, Εικαστικά και Λογοτεχνία, καρέ καρέ δημιούργησαν την ταινία μικρού μήκους “Πρόσωπα και Προσωπεία της Εξουσίας” με πρωταγωνιστές μαθητές και μαθήτριες της Α’ Λυκείου του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου.

Η ταινία παρουσιάστηκε στο 5ο Φεστιβάλ Μαθητικών Ταινιών με τίτλο: “Camera On 2019”, που οργάνωσε το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου (υπεύθυνη Αγγελική Ζαχαράτου), την περασμένη Τρίτη στο Επιμελητήριο Ηρακλείου.

Οι εμψυχώτριες εκπαιδευτικοί, Ευανθία Αλατσάκη, θεατρολόγος, Παπαδιά Λυκάκη, ιστορικός και Καλλιόπη Ουσαντζοπούλου, καθηγήτρια Γαλλικής Γλώσσας & Πολιτισμού, περιγράφουν στην «Π» τις στιγμές της δημιουργίας.

Οι μαθητές του Καλλιτεχνικού σκηνοθετούν για “τα πρόσωπα και τα προσωπεία της εξουσίας”
«Φίμωση»

«Από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη, στην απόγνωση του σημερινού ανθρώπου, η οποία γίνεται κραυγή όταν παραβιάζεται η ελευθερία του και διαστρεβλώνεται η αλήθεια. Άνθρωποι που επιδιώκουν την εξουσία επιχειρούν με το λόγο τους να πείσουν, να παραπλανήσουν, να τρομοκρατήσουν. Άραγε η εξουσία διαφθείρει ή προσελκύει τους διεφθαρμένους;

Η ιστορία έχει αποδείξει ότι μια κοινωνία προβάτων απειλείται από λύκους.  Όταν η εξουσία γίνεται απόλυτη, “L’état, c’est moi” («Το κράτος είμαι εγώ»), ο άνθρωπος ορθώνει το ανάστημά του, αντιστέκεται, διεκδικεί. Και ο  “ηγεμόνας” απαντά με βία:  “Όπλα” της ανθρωπότητας η Γνώση, η Καλλιέργεια, η Παιδεία, η Τέχνη…», αναφέρουν.

Οι μαθητές του Καλλιτεχνικού σκηνοθετούν για “τα πρόσωπα και τα προσωπεία της εξουσίας”
«Τύραννος»

Δουλέψανε πάνω σε κείμενα των Αριστοτέλη, David Brin, Machiavelli, Πλάτωνα, Σοφοκλή, Lord Acton, Accius, Alfred Jarry, Marcus Junius Brutus, Louis XIV, Αγάθωνα, Henry de Jouvenel, H. L. Mencken, Gregory Nagy, Franz Kafka, Abraham Lincoln, Gary M. Galles.

Εμπνευστήκανε από εικαστικές δημιουργίες των Edvard Munch, Eric Drooker, Vincent van Gogh, Eugène Delacroix, Θεόδωρου Βρυζάκη, Frederic Auguste Bartholdi.

Οι μαθητές του Καλλιτεχνικού σκηνοθετούν για “τα πρόσωπα και τα προσωπεία της εξουσίας”

Αποτυπώσανε στο φακό ιστορικά πρόσωπα, όπως οι Βοναπάρτης, Λουδοβίκος 14ος, Χίτλερ.

Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής επίσκεψης στην Αθήνα και το Ναύπλιο, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την παράσταση “Υμπύ Τύραννος” στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και να επισκεφτούν την έκθεση “Van Gogh alive” στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Οι μαθητές του Καλλιτεχνικού σκηνοθετούν για “τα πρόσωπα και τα προσωπεία της εξουσίας”
«Ο Χίτλερ, μία μορφή ενός τύραννου»

Οι λήψεις πραγματοποιήθηκαν στον Ισθμό της Κορίνθου, στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο Παλαμήδι, στο Ναύπλιο, στην Πλατεία Κλαυθμώνος, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος,  στην πρώην Αμερικανική Βάση Γουρνών και στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου.

Οι μαθητές και μαθήτριες της τωρινής Β’ Λυκείου αναφέρουν πως η αφίσα της παράστασης ο “Υμπύ Βασιλιάς”  στάθηκε η αφορμή να ασχοληθούν με το θέμα της εξουσίας μέσα από τα μαθήματα της Α’ Λυκείου ιστορία, δραματοποίηση κειμένου, γαλλικός πολιτισμός και καλλιτεχνική παιδεία.

Οι μαθητές του Καλλιτεχνικού σκηνοθετούν για “τα πρόσωπα και τα προσωπεία της εξουσίας”
«Εξουσία»

Η ταινία μικρού μήκους που παρουσίασαν περιλαμβάνει αποφθέγματα ιστορικών προσώπων, φωτογραφίες, εικαστικές δημιουργίες και δρώμενα τα οποία σχετίζονται με την τυραννία, αλλά και την αξία της δημοκρατίας. «Παρά τον περιορισμένο χρόνο και τις δυσκολίες  που αντιμετωπίσαμε, καταφέραμε να δημιουργήσουμε κάτι “αυθόρμητο”, επίκαιρο και ουσιώδες.

Το μεράκι και η ομαδική δουλειά σε συνδυασμό με την βοήθεια από τις συντονίστριες καθηγήτριές μας, αποτέλεσαν κύριο παράγοντα για την πραγματοποίηση της ταινίας μας.

Ως μαθητές/τριες της Α’ Λυκείου αρχίσαμε να διερευνούμε και να μελετούμε το φαινόμενο της εξουσίας από την αρχαιότητα έως και σήμερα, προσπαθώντας να απαντήσουμε σε διαχρονικά ερωτήματα όπως: Τι είναι αυτό που προσελκύει τους ανθρώπους στην εξουσία; Η εξουσία διαφθείρει και γιατί; Θα συνεχίζουν οι άνθρωποι να παραδίδονται στην εξουσία; Τα ερωτήματα έγιναν Λόγος,  Πράξη και Εικόνα μέσα από το βλέμμα μας…», εξηγούν.