Η Δρ. Αθανασία Κάντα αποκάλυψε το θρησκευτικό κέντρο ολόκληρης της Κνωσού, το οποίο έκρυβε πολύτιμα μυστικά αλλά και τα «κλειδιά» που ίσως στο μέλλον οδηγήσουν τους ειδικούς στην αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Α’
Απάντηση σε μιά από τις μεγαλύτερες διαφωνίες ανάμεσα στους ειδικούς επιστήμονες, για το αν δηλαδή υπάρχει συνέχεια μεταξύ του Μινωικού και του Ελληνικού Πολιτισμού δείχνουν τα ανυπολόγιστης αρχαιολογικής αξίας ευρήματα που έφερε στο “φως” η αρχαιολογική σκαπάνη στην Κνωσό.
Η επίτιμη διευθύντρια Αρχαιοτήτων της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Δρ. Αθανασία Κάντα αποκάλυψε το Θρησκευτικό Κέντρο ολόκληρης της Κνωσού, το οποίο έκρυβε πολύτιμα μυστικά αλλά και τα «κλειδιά» που ίσως στο μέλλον οδηγήσουν τους ειδικούς στην αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Α’.
Επίσης, η μελέτη των ευρημάτων συνηγορεί σε κάτι ακόμα σημαντικότερο που είναι η τύχη της Κνωσού μετά και την τελευταία καταστροφή του μινωικού ανακτόρου το 1380 π.Χ. Το θρησκευτικό κέντρο που ξεκίνησε να πρωτοχρησιμοποιείτο το 1800 π.Χ. έμεινε ενεργό ως τον 8ο μ.Χ. αιώνα δηλαδή τα παλαιοχριστιανικά χρόνια. Αυτό από μόνο του αποτελεί απόδειξη της τεράστιας διαχρονίας του κρητικού πολιτισμού εν γένει.
Ο ρωμαϊκός ναός και ο θεός Σέραπις
Κατά τη διάρκεια των ανασκαφών βρέθηκε ακόμα και ένας ρωμαϊκός ναός αφιερωμένος στην Άρτεμη και τον Δία. Μεταξύ των ευρημάτων υπάρχει και το μοναδικό ειδώλιο του θεού Σέραπι, ο οποίος εικονίζεται ως ο θεός Οσιρις.
Το ειδώλιο αποτελεί ένα αμάλγαμα αρχαίων ελληνικών πεποιθήσεων με αιγυπτιακές επιρροές κατά τη διάρκεια της ρωμαϊκής εποχής.
Ο Όσιρις ήταν μια αιγυπτιακή θεότητα που, σύμφωνα με τη μυθολογία, διαμελίστηκε από τον κακό του αδελφό Σεθ. Η γυναίκα του Όσιρι, η θεά Ισιδα, μπόρεσε να συγκεντρώσει όλα τα διαμελισμένα κομμάτια του εκτός από το ανδρικό μόριο. Με μαγικό τρόπο συνέθεσε τα κομμάτια και ανάστησε τον διαμελισμένο θεό. Ποτέ όμως η Ίσιδα δεν βρήκε το ανδρικό μόριο το οποίο αντικατέστησε με κάποιο φθαρτό υλικό.
Ο Όσιρις στη φαραωνική εποχή απεικονίζεται ως μούμια χωρίς χέρια, αλλά με το ανδρικό μόριο να προεξέχει. Το ειδώλιο που βρέθηκε στην Κνωσό επίσης δεν έχει χέρια, έχει ανασηκωμένο ένδυμα και στη θέση του μορίου ο καλλιτέχνης άφησε μια μεγάλη οπή όπου οι ιερείς κατά τη διάρκεια των τελετών μπορούσαν να τοποθετήσουν ένα ομοίωμα ανδρικού μορίου από φθαρτό υλικό, πιθανόν ξύλινο, ως επίκληση στη θεότητα.
Παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Τα σημαντικά ευρήματα της ανασκαφής αυτής μπορούν να θαυμάσουν όσοι επισκεφθούν την έκθεση «Κρήτη. Αναδυόμενες Πόλεις: Άπτερα-Ελεύθερνα-Κνωσός. Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν» που ανοίγει τις πύλες της αύριο Τετάρτη, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα η οποία θα διαρκέσει ως τις 30 Απριλίου 2019.
Η έκθεση συνδιοργανώνεται με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του ΥΠ.ΠΟ.Α. (Εφορείες Αρχαιοτήτων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου).
Η έκθεση περιγράφει τη ζωή τριών πόλεων, της Απτέρας, της Ελεύθερνας και της Κνωσού από τη γέννησή τους, το πώς εξελίχθηκαν με το πέρασμα του χρόνου, την εγκατάλειψή τους καθώς και το τι ήρθε στο “φως” από τις νεότερες ανασκαφές και έρευνες.
500 περίπου αρχαιότητες κάθε είδους από τρεις πρωτεύουσες πόλεις της «Εκατόμπολης» Κρήτης, ζωντανεύουν μέσα από νέες ανασκαφές αλλά και παλαιά ευρήματα που για πρώτη φορά βγαίνουν στο “φως”. Ορισμένες μάλιστα από τις αρχαιότητες αυτές ξεχωρίζουν μέσα από προσωποποιημένες ιστορίες που τις συνοδεύουν. Συγχρόνως, είναι η πρώτη φορά που τόσα πολλά αρχαία αντικείμενα φεύγουν από τον γενέθλιο χώρο, την Κρήτη, για μια περιοδική έκθεση.
ΤΙ ΚΡΥΒΕΙ-ΤΙ ΦΑΝΕΡΩΝΕΙ ΤΟ ΣΚΗΠΤΡΟ
Γιατί είναι τόσο σημαντικό εύρημα
Το σκήπτρο που είναι ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της ανασκαφής είναι φτιαγμένο εξ’ ολοκλήρου από ελεφαντόδοντο, είναι ολοπλούμιστο και κατάγραφο. Έχει σχήμα στρογγυλό με τετράπλευρη διατομή και κάθε πλευρά φέρει επιγραφές από την αδιάβαστη έως σήμερα Γραμμική Α’.
Το σκήπτρο βρέθηκε πρόσφατα κατά την ανασκαφή σ’ ένα από τα αλλεπάλληλα στρώματα του θρησκευτικού κέντρου. Πρόκειται για ένα θρησκευτικό σύμβολο και η μεγάλη του αξία του έγκειται στο ότι δεν έχει ξαναβρεθεί τόσο μεγάλη επιγραφή της Γραμμικής Α’ και μάλιστα σε τόσο πολυτελές αντικείμενο.