Το τμήμα Α3 που πρώτευσε στο 10ο Λύκειο Ηρακλείου στον διαγωνισμό ορθογραφίας
Το τμήμα Α3 που πρώτευσε στο 10ο Λύκειο Ηρακλείου

Η Νέα Ελληνική είναι μια γλώσσα που… ταλαιπωρείται, όπως αναφέρουν οι φιλόλογοι που οργάνωσαν τον 6ο διασχολικό διαγωνισμό ορθογραφίας. Συμμετείχαν 13 σχολεία των περιφερειακών ενοτήτων Ηρακλείου και Λασιθίου, επτά Γυμνάσια και έξι Λύκεια,  62 τμήματα μαθητών, πάνω από 1.000 μαθητές, 39 καθηγητές φιλόλογοι.

Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια της εβδομάδας πριν τις διακοπές του Πάσχα και έλαβαν μέρος τα Γυμνάσιο Χανδρά (περιφερειακή ενότητα Λασιθίου), Γυμνάσιο Επισκοπής,  Γυμνάσιο Αρχανών, Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου, 3ο, 8ο και 12ο Γυμνάσια Ηρακλείου και τα ΓΕΛ Αρχανών, ΓΕΛ Αρκαλοχωρίου, 2ο, 7ο, 10ο ΓΕΛ Ηρακλείου και 4ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Ηρακλείου.

Από τους 124 πρώτους όλων των σχολείων   οι 85 είναι κορίτσια (ποσοστό 68%) και 39 είναι αγόρια (ποσοστό 32%). Ο μέσος όρος επίδοσης όλων των μαθητών που συμμετείχαν είναι  12,5 για τους μαθητές του Γυμνασίου και 13,7 για τους μαθητές του Λυκείου.

Χορηγός του διαγωνισμού ήταν και φέτος το Ίδρυμα Τριανταφυλλίδη, που προσέφερε στον καλύτερο ορθογράφο κάθε σχολείου ένα λεξικό του Ιδρύματος (το γνωστό έγκυρο λεξικό του Μ. Τριανταφυλλίδη – χορηγία ύψους 630 ευρώ), ενώ οι δέκα καλύτεροι ορθογράφοι κάθε σχολείου βραβεύτηκαν με έπαινο.

Σε επίπεδο Γυμνασίων πρώτευσε το 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, ενώ σε επίπεδο Λυκείων την πρώτη θέση κατέκτησε το ΓΕΛ Αρχανών. Υπεύθυνη σχολική σύμβουλος ήταν η κα Λιάνα Καλοκύρη ενώ πληροφορίες μπορεί να αντλήσει κανείς στο σύνδεσμο http://users.sch.gr//sfscholiki/fi/.

ΣΧΟΛΕΙA ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ: Υψηλές επιδόσεις στον διαγωνισμό ορθογραφίας

Έκοψαν το νήμα

Ο πρώτος των πρώτων είναι και ο μικρότερος σε ηλικία, μόλις 13 χρονών, φοιτά στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου Χάνδρα και είναι ο Παναγιώτης Κουφάκης.

Διακρίνεται από τη Δ ΄ Δημοτικού σε διαγωνισμούς της Μαθηματικής Εταιρείας, στο διεθνή διαγωνισμό «Καγκουρό» ενώ ήταν στους πρώτους διακριθέντες με την υψηλότερη βαθμολογία στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Αναζήτησης Ταλέντων του κολλεγίου «Ανατόλια». Η επιτυχία του στο διαγωνισμό της ορθογραφίας ήταν η πρώτη σε θεωρητικό επίπεδο, κάτι που φανερώνει ότι ο Παναγιώτης είναι ένα πραγματικά χαρισματικό παιδί που δουλεύει πολύ.

«Από μικρός ήμουν καλός στην ορθογραφία και έκανα ελάχιστα λάθη, τα οποία διόρθωνα και μάθαινα αμέσως» εξηγεί ο Παναγιώτης. Μόλις έμαθε για τον διαγωνισμό ορθογραφίας ξεκίνησε η… προπόνηση, «όταν έφτασε η στιγμή που θα γράφαμε τον διαγώνισμα, δεν ήμουν και τόσο αγχωμένος. Όμως δεν ήταν και τόσο εύκολο. Παρόλα αυτά, τα κατάφερα και βγήκα πρώτος στον διαγωνισμό αυτό. Όταν το έμαθα, ήμουν πολύ χαρούμενος. Δεν ήταν και τόσο εύκολο να βγω πρώτος σε έναν διαγωνισμό όπου συμμετείχαν και μαθητές Λυκείου» αναφέρει. Ευχαριστεί τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς του και τονίζει πως «από αυτόν τον διαγωνισμό κατάλαβα ότι ορθογραφία δε σημαίνει μόνο το να γράφει κάποιος μια λέξη σωστά, αλλά να εκφράζεται σωστά και με τις σωστές λέξεις».

Η Αντωνία Χαραλαμπάκη, από τη Β΄ τάξη του Γυμνασίου Επισκοπής αναφέρει πως «ο διαγωνισμός ορθογραφίας είναι μια πολύ ωραία εμπειρία που την περιμένω κάθε χρόνο με ανυπομονησία.  Φέτος ήμουν και η νικήτρια και το χάρηκα διπλά!».

Ο Νικόλαος Πετράκης, από την Α’ τάξη του Πειραματικού Γυμνασίου Ηρακλείου περιγράφει πως «η συμμετοχή μου στον διαγωνισμό ορθογραφίας ήταν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία, η οποία ανέδειξε τις ικανότητές μου στην ορθογραφία. Υπήρχαν αρκετές άγνωστες λέξεις, αλλά σε κάποιες από αυτές βοηθήθηκα από την ετυμολογία τους και τη σύνδεσή τους με την αρχαία ελληνική γλώσσα. Θα ήθελα να λάβω ξανά μέρος σε έναν τέτοιο διαγωνισμό».

Ο Γεώργιος Συντυχάκης, από τη Β΄τάξη του 8ου Γυμνασίου, αναφέρει ότι «κάθε χρόνο στον ορθογραφικό διαγωνισμό παίρνουν μέρος πολλοί μαθητές, γιατί θέλουν, όπως άλλωστε και εγώ,  να αξιολογήσουν σε ποιο επίπεδο βρίσκονται και να εφαρμόσουν κανόνες ορθογραφίας που έχουν διδαχθεί. Παράλληλα  μέσα από   τη διαδικασία  αυτή μαθαίνουμε  καινούργιους κανόνες που δύσκολα θα ξεχάσουμε, ενώ στο σχολείο δημιουργείται   κλίμα φιλικού συναγωνισμού».

Η Πέμυ Βουρεξάκη, από τη Γ΄τάξη του 3ου Γυμνασίου Ηρακλείου αναφέρει: «Παρόλο που στις μέρες μας πολλά παιδιά δεν έχουν αρκετό ενδιαφέρον για την ελληνική γλώσσα, ο διαγωνισμός ορθογραφίας αποτελεί έναν ιδιαίτερο τρόπο να έρθουμε σε επαφή με αυτήν και να αναγνωρίσουμε την αξία και τη μοναδικότητά της».

Η Έλενα Μουράτη, από την Α΄τάξη του Λυκείου Αρκαλοχωρίου ενθουσιάστηκε όταν άκουσε πως θα γίνει διαγωνισμός ορθογραφίας στο σχολείο. «Ήταν μια ευκαιρία να ελέγξουμε τις γνώσεις μας και να θυμηθούμε κάποιους κανόνες ορθογραφίας. Τέτοιου είδους διαγωνισμοί μάς ωθούν στο να ενδιαφερόμαστε περισσότερο για την ορθογραφία των λέξεων, για τη γλώσσα μας  και προάγουν τη δημιουργική μάθηση» αναφέρει.

Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, από την Γ΄τάξη του Λυκείου Αρκαλοχωρίου, πιστεύει πως η ορθογραφία είναι πολύ χρήσιμη για τον μαθητή, γιατί βελτιώνει την εικόνα του κάθε γραπτού. «Θα ήταν καλό το σχολείο να μεριμνήσει για τη βελτίωση της ορθογραφίας των μαθητών και να την επιβραβεύει μέσα από θεσμούς σαν και αυτόν», αναφέρει.

Η Χρυσοβαλάντη Παρασκευή  Φραντζεσκάκη, από το Λύκειο Αρχανών, λέει πως «ο ορθογραφικός διαγωνισμός αποτελεί μια μοναδική εμπειρία για όλους τους μαθητές, καθώς μας δίνει το κίνητρο να γνωρίσουμε τον μοναδικό πλούτο της ελληνικής γλώσσας, σε μια περίοδο που τα λεγόμενα “greeklish” την απειλούν όσο ποτέ. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω την καθηγήτριά μου, την κα Χριστοδούλου, η οποία έκανε τον διαγωνισμό για μένα και τους συμμαθητές μου ένα όμορφο παιχνίδι γνώσεων».

Η Σοφία Αναστασάκη που φοιτά στην Α΄τάξη του 4ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Ηρακλείου λέει πως «επιστρέφοντας ξανά στα θρανία μετά από χρόνια, θυμήθηκα τους γραμματικούς και ορθογραφικούς κανόνες, καθώς η αγάπη μου για την ελληνική γλώσσα είναι μεγάλη. Μου αρέσει πολύ να λύνω σταυρόλεξα και να παίζω διάφορα παιχνίδια λέξεων και αυτό με βοηθάει πολύ στο να εμπλουτίζω τις γνώσεις μου στην ορθογραφία».

Τονίζει, ακόμα, ότι «έχουμε μια εξαιρετικά πλούσια γλώσσα και θεωρώ πως είναι σημαντικό να εκφραζόμαστε σωστά τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό λόγο μας. Γι’ αυτό δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε αλλά διαρκώς να την καλλιεργούμε και να την εξελίσσουμε».

Οι καλύτεροι   ορθογράφοι

Α) από το Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου:  Πετράκης Νικόλαος,  Μαστρονικόλας Εμμανουήλ, Χαραλαμποπούλου Χριστίνα.  Υπεύθυνοι καθηγητές: Κριθαράκη Δήμητρα, Μαράκη Διοννυσία, Σωτηροπούλου Κωνσταντίνα, Χαρκιωτάκη Ασημένια

Β) από το Γυμνάσιο Αρχανών:  Φωστέρης Ιωάννης, Αμπατζή Ελβίρα, Κανδύλας Ανδρέας. Υπεύθυνοι καθηγητές:  Αμπατζής Μιχάλης, Ειρήνη Σταυρακάκη, Κουβαρά Σταματία, Παντελάκη Ελευθερία

Γ) από το 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου: Βουρεξάκη Πέμυ, Σπυριδάκης Βασίλειος, Αγγελιδάκη Κατερίνα –  Υπεύθυνοι καθηγητές:  Σηφάκη Ευαγγελία, Ψαθά Αθανασία, Καπελλάκη Μαρία

Δ) από το 12ο Γυμνάσιο Ηρακλείου: Επιτροπάκη Ιωάννα, Διαλεκτάκη Μαρία – Άννα, Τσακιλτζής Γεώργιος.  Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μανετάκη Σοφία.

Ε) από το 8ο Γυμνάσιο Ηρακλείου:  Συντυχάκης Γεώργιος, Βασιλειάδης Ιωάννης, Καταντωνάκη Ελένη.  Υπεύθυνοι καθηγητές:  Δρετάκη Βαρβάρα, Παπουτσάκη Κατερίνα, Κατσαμάνη Ροδοθέα.

ΣΤ) από το Γυμνάσιο Επισκοπής:  Χαραλαμπάκη Αντωνία, Μπαλτζάκης Μιχαήλ, Στύλλος Χαράλαμπος.  Υπεύθυνοι καθηγητές :  Καλαϊτζάκη Μαρία, Κέλλη Ειρήνη, Σωπασή Μαρία

Ζ) από το Γυμνάσιο Χανδρά (περιφερειακής ενότητας Λασιθίου):  Κουφάκης Παναγιώτης, Κουνελάκης Νικόλαος, Κοντολαιμάκη Μαρία.   Υπεύθυνοι καθηγητές:  Κεφαλά Παναγιώτα, Ρεϊζάκη Αθηνά, Ξενικάκη Κατερίνα.

Η) από το 2ο ΓΕΛ Ηρακλείου:  Ζαχαριουδάκη Μιχαέλα, Βαρβεράκη Ελεάννα, Καρύδης Εμμανουήλ. Υπεύθυνοι καθηγητές:  Άρια Μαυρογιάννη, Αλεξάνδρα Καραδήμου, Αναστασία Δαγαλάκη.

Θ) από το 7ο ΓΕΛ Ηρακλείου: Τζιαμουράνη Μαρία, Παρασύρη Παρασκευή – Αγγελική, Λεονταράκη Δανάη.  Υπεύθυνοι καθηγητές:  Τσαγκαράκη Μαρία, Λουμπάκη Ελένη, Γιαμαλάκη Ελένη, Κουκούλη Γιόλα.

Ι) από το 10ο ΓΕΛ Ηρακλείου: Στυλιανάκης Ευάγγελος, Σηφάκης Αριστοτέλης, Τζανή Ευανθία.  Υπεύθυνοι καθηγητές:  Χαλκιαδάκη Φανή, Χατζάκης Νεκτάριος

ΙΑ) από το ΓΕΛ Αρκαλοχωρίου:  Μουράτη Ελένη, Παπακωνσταντίνου Γεώργιος, Καλαϊτζάκης Δημήτριος. Υπεύθυνοι καθηγητές: Καλομοίρη Νίκη, Παλιάτσου Ελένη, Τζανάκη Μαρία, Παπαδημητρίου Ξανθούλα.

ΙΒ) από το ΓΕΛ Αρχανών:  Φραντζεσκάκη Χρυσοβαλάντη – Παρασκευή, Αναστασιάδη Ελένη, Μοσχόβου Ειρήνη. Υπεύθυνη καθηγήτρια: Χριστοδούλου Έλενα

ΙΓ) από το 4ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Ηρακλείου:  Αναστασάκη Σοφία, Παπαδογιάννη Αικατερίνη, Μπούρα Αργυρούλα. Υπεύθυνοι καθηγητές: Ποντίκη Μαρία, Νησιωτάκη Κατερίνα, Σακελλάρης Κωνσταντίνος.