Μια πολύ καλή σεζόν, ίσως καλύτερη από τη φετινή, περιμένουν οι τουριστικοί φορείς το 2018, παρά το γεγονός ότι οι τιμές θα είναι αυξημένες με μέσο όρο κατά 7% – 10% και θα ισχύσει ο νέος φόρος διανυκτέρευσης που θα είναι μια επιπλέον επιβάρυνση για το τουριστικό πακέτο.
Ηδη ξένοι συνεργάτες ξενοδόχων αναζητούν γκαραντί δωμάτια και δεν βρίσκουν, ενώ ο αριθμός των προκρατήσεων είναι σε υψηλό επίπεδο.
Ωστόσο, όπως λένε, η πορεία της νέας τουριστικής χρονιάς θα εξαρτηθεί και πάλι από τον ανταγωνισμό. Ποιος είναι ο βαθμός της τουριστικής ανάκαμψης που μπορούν να επιτύχουν χώρες όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία;
Σχολιάζοντας τα μέχρι σήμερα δεδομένα, ο εντεταλμένος σύμβουλος τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης Μιχάλης Βαμιεδάκης σημειώνει:
“Τα πρώτα μηνύματα για το 2018 φαίνονται θετικά, καθώς υπάρχει μια καλή δυναμική. Ακόμα και τα πρώτα στοιχεία από τις αγορές που έχουν αρχίσει να πουλάνε πακέτα είναι ενθαρρυντικά σε σχέση με τα ίδια νούμερα με πέρυσι και ίσως λίγο καλύτερα. Με βάση αυτό θα μπορούσαμε να είμαστε αισιόδοξοι. Υπάρχει όμως κι ένας προβληματισμός από τους γνώστες του χώρου σε τρία σημεία.
Παρατηρήθηκε μια αρκετά σημαντική αύξηση στις τιμές.
Από το 2017 στο 2018, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια και σε πολλές περιπτώσεις πάνω από 10%.
Το ποσοστό μόνο του δε λέει κάτι, διότι, αν η αύξηση τιμής συνοδεύεται με βελτίωση προϊόντος, είναι ανεκτή. Για παράδειγμα, είναι λογικό ένα ξενοδοχείο που κάνει ανακαίνιση, να ανεβάσει κάπως την τιμή. Ενα ξενοδοχείο όμως που δεν έχει επενδύσει ένα ευρώ και απλώς αυξάνει την τιμή λόγω αυξημένης ζήτησης, θα το βρει μπροστά του”.
Ο κ. Βαμιεδάκης συνεχίζει αναφέροντας:
“Δεύτερο θέμα είναι η Τουρκία, η οποία ανεβαίνει αργά αλλά σταθερά και συγεκεκριμένα τον Νοέμβριο του 2017 έδειξε καλές επιδόσεις στη Γερμανία σε σχέση με πέρσι που ήταν “παγωμένη”.
Υπήρξε μάλιστα και σχετικό άρθρο στη Γερμανία χθες. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι που ψάχνουν κάτι “καλό και φθηνό” ίσως κινηθούν ανατολικά.
Το τελευταίο σκέλος αφορά την στατιστική. Ιστορικά είναι πρακτικά αδύνατον ένας προορισμός να έχει συνεχή αύξηση πάνω από 3 – 4 χρόνια, κι εμείς πλησιάζουμε στο όριο. Οπότε σύντομα εκ των πραγμάτων θα ισορροπήσει η ζήτηση και θα αρχίσει να κάνει “κοιλιά” μέχρι να αυξηθεί και πάλι σε λίγα χρόνια.
Από την πλευρά του ο Ζαχαρίας Χνάρης, ιδιοκτήτης εταιρείας που διευθύνει ξενοδοχεία, ανέφερε:
“Η σεζόν το 2018 με τις πληροφορίες που έχουμε μέχρι σήμερα φαίνεται πολύ καλή. Άποψή μου είναι ότι αργότερα θα υποχωρήσει. Πιστεύω ότι επειδή οι ανταγωνίστριες χώρες έχουν πολύ χαμηλές τιμές, το 2018 θα υπάρξει μια μικρή μείωση σε σχέση με τη σεζόν 2017.
Η πορεία γενικά της σαιζόν θα εξαρτηθεί και πάλι από τους αστάθμητους παράγοντες που θα προκύψουν στις ανταγωνιστικές χώρες Τουρκία, Αίγυπτο και λιγότερο στην Τυνησία”.
Ζητούν δωμάτια γκαραντί και δεν βρίσκουν
Την εκτίμηση ότι το 2018 θα είναι μια καλή τουριστική χρονιά με αρνητικό σημείο τον φόρο διανυκτέρευσης κάνει ο αντιπρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Δημήτρης Κουμπαράκης, επισημαίνοντας:
“Νομίζω θα είναι, εκτός απροόπτου, μια πολύ καλή χρονιά, ίσως καλύτερη κι από τη φετινή. Ολες οι ενδείξεις εκεί οδηγούν. Υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση δωματίων. Ακόμα και τώρα οι ξένοι συνεργάτες ζητούν δωμάτια γκαραντί και δεν βρίσκουν. Ένα ερωτηματικό για μένα είναι τι θα κάνει η Ρωσία που επιστρέφει δυναμικά στην Τουρκία κι έχει και το ρούβλι σε πτώση”.
Ο ίδιος καταλήγει:
“Ο φόρος διανυκτέρευσης είναι ένα πρόβλημα κι αρνητικό σε σχέση με τον ανταγωνισμό μας. Και βέβαια υπάρχουν αυξήσεις τιμών κατά μέσο όρο 7-8% και επιπλέον υπάρχει ο φόρος διανυκτέρευσης που θα πληρώνεται όμως επιτόπου, άμα τη αφίξει του πελάτη”.
Αυξήσεις τιμών και νέος φόρος θα έχουν παρενέργειες
Την άποψη ότι μελλοντικά θα υπάρξουν παρενέργειες από τις αυξήσεις τιμών και τον νέο φόρο διανυκτέρευσης διατυπώνει ο γεν. γραμματέας του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Αλέξανδρος Σωμαράς.
Ο ίδιος λέει:
“Ο φόρος διανυκτέρευσης και οι όποιες αυξήσεις δόθηκαν από τους ξενοδόχους, θα προβληματίσουν στην πορεία όλους μας και ιδιαίτερα τους επισκέπτες μας. Πιστεύω ότι παρά τη θετική ζήτηση που τώρα φαίνεται να έχουμε στις προκρατήσεις ολοένα και κάποιες παρενέργειες θα υπάρξουν μελλοντικά μέσα στη σεζόν, καθώς ο πελάτης θα αξιολογήσει έαν άξιζε αυτό που πλήρωσε σε σχέση με αυτό που “εισέπραξε”, το γνωστό value for money”.
Ποια είναι η άποψή του για τη φετινή σεζόν;
Οπως σημειώνει, “η κίνηση θα ‘ναι αυξημένη λογικά τον Απρίλιο, τον Μάιο και τον Σεπτέμβριο από ό,τι δείχνει η έως τώρα ροή των προκρατήσεων και λιγότερο τους θερινούς μήνες αφού η διαθεσιμότητα δεν έχει αλλαξει ιδιαίτερα, πάρα την προσθήκη κάποιων νέων κλινών σε Κρήτη κ σε ολη την Ελλάδα και προσθέτει:
“Η μεγάλη ζήτηση των τελευταίων ετών από μικρούς και μεγάλους τουριστικούς οργανισμούς της Ευρώπης και όχι μόνο, αλλά και η ικανοποίηση των επισκεπτών μας, δημιουργούν την ανάγκη να γίνουμε πιο ποιοτικοί, οργανωμένοι και αποτελεσματικοί με καλύτερο επίπεδο υπηρεσιών”.
“Να αξιοποιήσουμε το θετικό momentum για τη χώρα μας”
“Και η νέα σεζόν θα πάει καλά. Ας αξιοποιήσουμε την καλή συγκυρία και ας επικεντρωθούμε εκτός από την αύξηση των αφίξεων και σε άλλα κρίσιμα ζητήματα όπως είναι η επιμήκυνση της σεζόν, η βελτίωση της ποιότητας των τουριστών, τα αυξημένα έσοδα”. Αυτά επισημαίνει το μέλος του Δ.Σ. του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Γιώργος Σφακιανάκης, αναφέροντας μεταξύ άλλων τα εξής:
“Οι μέχρι τώρα ενδείξεις μάς οδηγούν στο συμπέρασματα ότι σε επίπεδο αφίξεων θα έχουμε μια ακόμη καλή σεζόν. Από όλες τις χώρες υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για διακοπές στη χώρα μας. Ο αριθμός των προκρατήσεων είναι σε υψηλό επίπεδο και υπάρχει αυξημένη ζήτηση για συμβόλαια Commitment.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι όλα αυτά αποτελούν μόνο τάσεις. Ο τουρισμός αποτελεί ένα ευπαθές και δυναμικό προϊόν που επηρεάζεται πολύ από τις οικονομικοπολιτικές και τις γενικότερες συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας, στις γειτονικές χώρες, αλλα και τις χώρες προέλευσης των τουριστών.
Πάντως, αν συνεχιστεί το θετικό αυτό κλίμα για την χώρα μας, θα μπορούσαμε να περιμένουμε για την Κρήτη μια μέση συνολική αύξηση στις αφίξεις των τουριστών γύρω στο 5%. Εδώ θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια αύξησης στους κύριους καλοκαιρινούς μήνες (Ιούνιο – Σεπτέμβριο), μιας και φέτος και τα δυο προηγούμενα χρόνια, τους μήνες αυτούς που κινείται ο κύριος όγκος των τουριστών είχαν επιτευχθεί υψηλές πληρότητες”.
Αναφορικά με τον ανταγωνισμό σημειώνει:
“Οσον αφορά τον ανταγωνισμό, πιθανόν να εμφανιστούμε φέτος ακριβότεροι. Και αυτό διότι μετά από μια μακρά περίοδο με γενικά σταθερές τιμές στα ξενοδοχειακά καταλύματα, με τη μεγάλη επιβάρυνση που έχουν υποστεί οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις από την αύξηση σε ΦΠΑ και λοιπούς φόρους, οι ξενοδοχειακές μονάδες έχουν επιτύχει για την επόμενη σεζόν κάποιες αυξήσεις.
Επίσης θα πρέπει να αναφέρουμε και τον νέο φόρο διανυκτέρευσης που πρόκειται να επιβληθεί από 1 Ιανουαρίου 2018 και θα δημιουργήσει ένα επιπλέον κόστος στο τουριστικό πακέτο.
Από την άλλη πλευρά οι τουριστικά ανταγωνίστριές μας χώρες, όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Τυνησία θα προσπαθήσουν να ανακάμψουν τουριστικά προσφέροντας χαμηλές τιμές και ελκυστικά πακέτα”.
Ο κ. Σφακιανάκης καταλήγει: “Η γενική εκτίμηση είναι ότι θα έχουμε μια καλή σεζόν, ωστόσο, βασικός παράγοντας για να διατηρήσουμε αυτήν την τάση είναι όπως πάντα η πολιτική και η οικονομική σταθερότητα στη χώρα μας και η ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή, καθώς επίσης και η διατήρηση διεθνώς ενός θετικού κλίματος για ταξίδια και διακοπές”.